Gardaland  
 
 






 
CNG gázkút létesítése Békéscsabán, információ a járművek CNG földgáz üzemű átalakításáról, egy kis műszaki ismeret, tudásanyag
 

 

A Békéscsabára tervezett CNG közforgalmú kút létesítésének indokai

 

             


-          A kúthálózat kiépülésének segítése

-          A technológiát alkalmazni kívánók támogatása

-          A technológia szélesebb társadalmi körben való népszerűsítése

-          A környezeti káros anyag kibocsátás nagymértékű csökkentése, biztosítva az élhetőbb

           környezetet

-          Jelentős költségmegtakarítás elérhetőség érdekében, ami az üzemanyag felhasználás során

           igen  nagy jelentőséggel bír

-          A rendelkezésre álló fosszilis energiahordozó készletek egyenlő kihasználásának fokozása

           miatt

 

A Gardaland Kft célkitűzése


A Gardaland Kft arra törekszik, mint leendő közforgalmú CNG sűrített földgáz töltőállomás üzemeltető, hogy a tervezett CNG gáztöltő szolgáltatásával először Békéscsabán, a lehetséges felhasználói kör igényeit teljesen lefedje, így megpróbálja biztosítani a lehető legnagyobb felhasználói megelégedettséget, remélhetőleg minden ágazatban, szektorban.

                     

 

Lehetséges felhasználók:

 

-          kivonulós szerviz szolgáltatást  végző nagyvállalatok, egyetemes szolgáltatást nyújtó szektorok

-          Áruszállítási szolgáltatást végző, terítő járatokat fenntartó gazdálkodók

-          Hulladékgazdálkodók, köztisztasági vállaltok, közterület fenntartók

-          Tömegközlekedési vállalatok

                                                  

-          Áru-csomagküldő szolgálatok

 

                                

-          Nemzetközi-belföldi áruszállítás

-          Erőgépeket, földmunkagépeket, rakodó-emelőgépeket üzemeltetők

-          A magánszektorban személygépkocsit használók

                     

                                            

-          Mezőgazdasági gépeket üzemeltetők

-          Gázmotorokat használó, energetikai cégek

 

Megkezdtük a CNG technológia nyújtotta előnyök bemutatását, az alternatív meghajtás népszerűsítését

 

 

2012 ÉV

-         A GDF SUEZ Zrt. és a Gardaland Kft közös CNG standot állított ki az érdeklődők részére a

          2012.10.19-22-között megrendezésre került kolbászfesztiválon.

 

-        A GDF SUEZ Zrt. és a Gardaland Kft elhatározta, hogy a CNG technológia prezentálását tovább

         folytatják a jelentősebb regionális rendezvényeken, fesztiválokon való részvétellel.

 

 

 

2013 ÉV

-     A Békéscsaba város vezetés közreműködésével megszervezésre került 2013.10.24-27 között a  békéscsabai kolbászfesztivál kereteiben az első békéscsabai CNG munkaértekezlet - Békéscsabai Városháza Mokos termében -, valamint a CNG szakmai találkozó. Ezzel összefüggésben a termék jobb szemléltetése, bemutathatósága érdekében CNG stand is kiépítésre került, mely a CNG üzemű autók elengedhetetlen kitelepítésével párosult.

A felkészülési időszak rövidsége ellenére, mind a GDF SUEZ gázszolgáltató, mind pedig a Gardaland Kft mindent megtett a sikeres kiállítás és promóció érdekében. A GDF SUEZ gázszolgáltató által biztosított flyerek, brossurák és termékkel kapcsolatos leírások lehetővé tették, hogy a terméket, vagyis a CNG-t ne csak ott a helyszínen, de otthon is tanulmányozhassák a potenciális ügyfelek, érdeklődők.

-      Összességében a prezentált több napos CNG bemutatóról elmondható, hogy a kiállítás fő előnye az volt, hogy minden piaci szegmens, az alacsonytól a felső kategóriáig képviseltette magát, és így lehetőségünk nyílott minden vélemény meghallgatására, és a témával kapcsolatban kommunikálni velük. Szinte egyértelműen, teljesen pozitívak voltak mindenhonnan a visszajelzések, és egybehangzóan várják a termék magyarországi elterjesztését.

A prezentációnak, promóciónak köszönhetően, miután a publikum megértette, hogy mik az előnyei a CNG-nek más üzemanyagokkal szemben, maximális nyitottságot és érdeklődést mutattak a felhasználás iránt. Természetesen alapfeltételként határozták meg a megfelelő infrastruktúra kialakítását.

A várakozásoknak megfelelően az ár igen jelentős meghatározó tényező a vevői döntésekben. A legnagyobb pozitívumot az mutatta, hogy a piacon elterjedt üzemanyagokkal szembeni kedvező ár dominancia annyira magas, hogy a potenciális felhasználók szinte fontolgatás nélkül vásárolnák, CNG üzemanyaggal működő járműveket.

-    Végső megállapításként az mondható el, hogy az érdeklődők nagyon hiányolják kvázi a CNG   „forgalmazókkal” való kapcsolatot, és a termék népszerűsítésére irányuló marketing kampányokat.

Többek között ezt az igényt, illetve információs rést, a Gardaland Kft kívánja kielégíteni tevékenységével.

Ennek érdekében a Gardaland Kft 2013.12.05-én együttműködési megállapodást kötött Békéscsaba Város Önkormányzatával, melynek egyik fő mozgatója, életre hívója a békéscsabai CNG projekt mihamarabbi megvalósulása. 

 

           

 


A technológiával kapcsolatosan gyakran elhangzó, ismételt kérdések

 

 I. Károsítja e a motort a CNG gázüzem?

Napjainkban szinte csak ólommentes benzin vásárolható ugyanis a mai korszerű kialakítású, katalizátoros motoroknál használt szelepülékek, és a szeleptányérok illetve szelepvezetők anyaga lehetővé teszi az ólom elhagyását. Néhány japán gyártó hengerfej kialakításainál azonban indokolt szelepvédő adalék használata is. Szerencsére a hazai forgalomban több neves gyártó adaléka is kapható. Válassza bármelyiket, biztos lehet benne, hogy nem károsítja gépjárművét CNG gázüzemmel.

Ezen túlmenően a CNG üzemmódnak további pozitív hatása van a motorra mely a következő:
Mivel a CNG eleve gáz halmazállapotú - szemben benzinnel, gázolajjal mely a legjobban elporlasztott változatában is apró cseppek formájában kicsapódik a hengerfal oldalára-, nem oldja fel az olajfilmet, és így nem hígítja fel a motorolajt. Így nő a motor olajcsere periódusa és a motorkopások is jelentősen lecsökkennek, főleg a legkritikusabb, hideg motorhőmérsékleten. A CNG üzemanyag sűrített gáz formájának köszönhetően, jótékonyan csökkenti a motor üzemi hőmérsékletét a nyomásos beadagoláskor, ezzel biztosítva az állandó hatásfokot, teljesítmény leadást.

 

 II. Robbanásveszélyes a CNG gázüzemű autó?

Nem robbanásveszélyes, mert a hivatalos gázautó műhelyekben beszerelt gázrendszerek számos biztonsági elemet tartalmaznak, amelyek baleset esetén megakadályozzák a gáz szabadba távozását, illetve a megakadályozzák a gáztartályból a felhasználó gáz motortér felé jutását. A gáztartályok különleges 4 mm vastag edzett acélanyagból, illetve „kompozit” anyagból készülnek, melyek 300 bár nyomásra tervezettek, és a legbiztonságosabb, legvédettebb helyen kerülnek elhelyezésre a gépkocsin. A fenti meghatározott tényezők együttesen garantálják a biztonságos közlekedést, és rendszer használatot.

 

 III. Át lehet e alakítani közvetlen befecskendezéses gépjárművet? 

A folyamatos teszteknek, fejlesztéseknek köszönhetően egyre több gyártó jelenik meg direkt befecskendezős motorokra kifejlesztett eszközökkel. Nagyon fontos információ, hogy ezek a szettek kifejezetten motorkódokra vannak kifejlesztve. Összefoglalva, csak olyan típusok alakíthatóak át garanciával, amire a gyártó jóváhagyta ez irányú fejlesztését, eszközét.

 

 IV. Le kell e vizsgáztatni, és sűrűbben kell e műszakiztatni átalakítás után a gépkocsit?

 Az átalakítás után minden esetben be kell jegyezni a forgalmi engedélybe a hajtó-anyag változást, amely két formában lehetséges.

Azok a gépjárművek melyek rendelkeznek úgynevezett sorozat-átalakítási vagy típus engedéllyel a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál, vagy az arra kifejezetten jogosult gázautó szakszervizeknél kell, hogy egy műszaki szemlét teljesítsenek. Ez a szemle nem azonos a műszaki vizsgával. Itt a gépjárművet azonosítják, és azt ellenőrzik, hogy minden átalakító munkálat szabályosan, a kiadott sorozat-átalakítási engedély alapján lett -e elvégezve. Azon gépjárművek esetén, melyekre nincsen ilyen engedély, egyedi átalakítási dokumentáció elkészítését követően külön műszaki vizsgát kell tenni.

Az esedékes műszaki vizsgák elvégzése, és a zöldkártya érvényesítse továbbra is a hagyományos időközönként történik, tehát nem kell sűrűbben vizsgáztatni az átalakított gépjárműveket. Minden tervezett műszaki vizsga előtt úgynevezett „TANÚSÍTVÁNY”-t kell kiállítatni a gázautó szakszervizben, mely 30 napig érvényes, így a vizsgát ezen időponton belül kell elvégezni.

 

V. Mennyit tudok megtakarítani CNG gázüzemmel? 

Átlagosan a gázüzem-móddal mintegy 30-50%-os költségmegtakarítás érhető el. Az átalakítás maga egy olyan megtérülő beruházás mellyel nem csupán a pénztárcánkat kíméljük, de a kedvező károsanyag-emissziónak köszönhetően jelentősen hozzájárulhatunk környezetünk védelméhez, különösen a levegőtisztaság terén.

 

VI. Változik e az autó teljesítménye a gázüzemű átalakítással? 

Mivel a CNG gázüzemanyag fűtőértéke, koncentrált energiatartalma magasabb, mint az LPG üzemanyagé, így szinte azonos, illetve magasabb a gépkocsi motorjának teljesítménye CNG üzemben, mint bármely más hagyományos üzemanyagú azonos típusú gépkocsi motoré. Az autógáz kedvező árának köszönhetően igen jelentős üzemeltetési költségmegtakarítás realizálható.

 

 VII. Parkolhatunk e mélygarázsban CNG gázüzemű autóval?

Az Európai Unióban súlyozottan bevezetett környezetszennyezés, kibocsátás csökkentést előirányzó törvények előtérbe kerülése, illetve a gázalkatrész gyártásban bevezetett törvényi szabályozásnak köszönhetően, lehetővé vált minden parkolóházban és mélygarázsban a parkolás, így hazánkban sem kell lemondanunk a parkolóházakban való parkolásról. Magyarországon a jelenlegi hatósági rendelkezések alapján csak olyan a talajszintnél mélyebben elhelyezkedő mélygarázsokba és parkolóházakba tilos gázüzemű gépkocsival behajtani, ahol ezt külön tiltó tábla jelzi.

Tehát minden olyan parkolóházban, garázsban nyugodtan parkolhatunk gázautóval, ahol ezt külön nem tiltják.

 

VIII. Mire kell figyelni már átalakított gépjármű vásárlásakor? 

Az egyik legjobb döntés lehet a már átalakított gépjármű vásárlása. A gépjárművet feltétlenül próbáljuk ki mindkét üzemanyag típussal. Kérjük el a gázüzemre vonatkozó szervizkönyvet is. Ellenőrizzük a forgalmi engedélyben, hogy az átalakítás hivatalos legyen. A forgalmi engedély hátoldalán található a gázüzem bejegyzése az engedélyszámmal együtt.

 

Egy kis technikai, műszaki információ

 

Az üzemanyag rendszer kiépítése tekintetében az alábbi módon csoportosíthatjuk a gépjárműveket, és a használni kívánt CNG autógáz rendszereket:

 

  • A karburátoros típusú (Favorit, Lada, Skoda, Wartburg,) autókba egy központi keverőfejes rendszer megfelelő. Ez a rendszer egy keverőfejen keresztül juttatja a motorba a CNG gázt. A légnemű gáz felhasználhatóságának biztosításáért egy vákuumvezérlésű nyomáscsökkentő (reduktor) a felelős.

 

  • A monoinjektoros típusú (Opel Astra F, Suzuki Swift, Lada Niva) autókba is egy hasonló berendezés kerül beépítésre. Itt is egy keverőfejen keresztül juttatjuk a gázt a szívócsőbe. Fontos különbség, hogy a nyomáscsökkentő (reduktor) már elektromos vezérlésű, és a szabályozott keverékképzés biztosítása érdekében kötelezően egy kis elektronikát kell beépíteni, ami figyeli a lambda szonda működését és egy elektromotor segítségével szabályozza, hogy melyik pillanatban mennyi üzemanyag kerüljön a motorba.

 

A hengerenkénti injektoros fém szívócsöves gépjárműveknél szintén a fent említett berendezések kerülnek beépítésre, annyi különbséggel, hogy itt már szükség van még egy újabb vezérlő elektronikára, ami a benzines injektorok lekapcsolását végzi és a megfelelő jelekkel támogatja a benzines vezérlőegység felé az eredeti injektorok működését. Ezeknél a motortípusoknál sokkal öblösebb, és hosszabb szívócső került beépítésre, így itt még szükséges egy úgynevezett visszarobbanás gátló beszerelése is az átalakítás során.

 

A korszerűbb gépjárműveknél, más szóval az EURO2-es környezetvédelmi besorolásnál magasabb kategóriába tartozó autóknál, már csak a hengerenkénti CNG gáz injektoros (Landirenzo, Lovato, Landi) berendezések használhatóak.

Ezen típusú CNG gázrendszerek felépítése nagyban hasonlít a mai modern benzin üzemanyag ellátó rendszerek felépítésére. Ennél a korszerű rendszernél már minden henger eredeti üzemanyag befecskendezője mellé be kell építeni egy gáz befecskendezőt is külön. A működés során a CNG gázvezérlő berendezés határozza meg a benzines elektronikától kapott jelek alapján, hogy mikor melyik hengernek mennyi üzemanyagra van szüksége.



 A CNG-vel kapcsolatos hasznos linkek gyűjteménye

 

 

-          A CNG részletes tanulmány az alábbi linkre kattintva érhető el!

 

-          Benzinüzemű személygépkocsi kettős üzeművé történő átalakítás megtérülésének kérdése

 

-          Benzinüzemről átállás CNG-re, személygépjármű átalakítása

 

-          Buszok és haszongépjárművek gázüzeműre történő átalakításának gazdasági kérdései

 

-          CNG megtérülési kalkulátor

 

-          Friss hírek, információk a gázüzemről

 

-          Egyre több gázüzemű jármű

 

-          CNG/DIESEL vegyes üzemű gyári Skoda Citigo személygépkocsiról

 

-          Bi-Fuel hajtásmódról

 

-          Mennyibe kerül egy autó átalakítása

 

-          Tovább kellene fokozni a CNG üzemű gépjárművek elterjedését, egészségügyi szempontból is!!

 

-          Nőtt a gázüzemű járművek európai piaca

 

-          A legfrissebb CNG hírek a Skodától

 

-          Az Európai Unió CNG üzemmel kapcsolatos szabályozása

 

-          Az EU alternatív autózással kapcsolatos tervei

 

Gardaland Kft. | Telephely: 5600 Békéscsaba, Gyár u. 4. | info@gardaland.hu | www.gardaland.hu